Буддійські студії (Buddhist Studies). Вступ до тибетської буддійської філософії.
Курс буде відбудетися кожен четвер з 24 листопада по 22 грудня о 18:00 Online за київським часом! ФОРМАТ: в середовищі Zoom.
Курс складається з 5 онлайн-зустрічей (1 раз на тиждень): 4 семінарів по 2 години, після яких буде запропонована тема для написання есею та назначена дата для проведення дебатів по зазначеній темі (1 онлайн-зустріч тривалістю до 2 годин). Курс розрахований на активне слухання – заради прояснення та кращого засвоєння матеріалу, лекційний матеріал чергується з обговоренням.
Також буде окрема група в телеграм для опреативного зв’язку.
Мета курсу: викласти зміст та загальну логіку розвитку традиційної тибето-буддійської інтелектуальної думки та позначити проблемне поле її дослідження (в межах буддійських студій). Завдання курсу: познайомити слухачів з основними ідеями тибето-буддійської традиції заради осягнення перспектив її історико-філософського дослідження; презентувати сучасні тренди буддійських студій.
Література курсу: в курсі в якості учбових матеріалів використовуються класичні та сучасні буддологічні дослідження, першоджерела тибетською та на санскриті.
Дидактичний матеріал курсу: Читанка (з чотирьох частин) для домашнього ознайомлення з джерелами.
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО КУРСУ: БУДДІЙСЬКІ СТУДІЇ. ВСТУП ДО БУДДІЙСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ. 1. Основна тема: Передмова до буддійських студій. Індійська буддійська філософія як основа тибето-буддійської філософії (~ II-VIII ст.) 1.1. Буддизм – релігія, наука (sciences), мистецтво (arts). Започаткування буддійських студій на Заході: християнські місіонери, світські науковці, буддійські науковці. 1.2. 1902 – словник Чандра Даса. Транслітерація Вайлі. 1.3. Логіка Трьох обертів Колеса Дгарми крізь призму Буддійських Соборів: Мала колісниця, Велика колісниця, Діамантова колісниця. 1.4. Четвертий інтегральний оберт Колеса Дгарми (Кен Вілбер) та секулярний буддизм (Стівен Батчелор). 1.5. Індійська традиція буддизму. Навчання в монастирях Одантапурі, Вікрамашила, Наланда (Джованні Верарді). 1.6. Базові концепти: дгарма-карма, нірвана-сансара, сукха-дукха, парамартхасат’я-самврітісат’я, практ’якша-анумана. 1.7. Чинність термінів західної філософії в буддійських студіях та їх аналоги: буддійська раціональність (вібгадж’явада), буддійська психологія (панчаскандга), буддійська філософія (сіддганта, праджня-параміта), буддійська онтологія (абгідгарма), епістемологія (праманавада), буддійська етика (). 4 основних філософських школи та ключові ідеї Трьох обертів Колеса Дгарми. Домашнє завдання. 2. Основна тема: Перша хвиля перекладів буддійських текстів з санскриту на тибетську – школи та вчення (~ VIII-X ст.) 2.1. Падіння буддизму в Індії та започаткування тибетського буддизму: лоцави, перші словники (Кава Палцеґ), навчання в тибетських буддійських монастирях. 10 класичних буддійських наук. Базові методологічні конструкти: основа-шлях-плід, три ваджрани брами (тіло-мовлення-розум). 2.2. Н’їнґма (VIII ст.) та Бон. 2.3. Школа Кадам (Х ст.) та Ґелуґ (XIV- XV ст.). 2.4. Сак’я (ХІ ст.) та Джонанґ (XIII-XIV ст.). 2.5. Каґ’ю (ХІІ ст.). 2.6. «Синій літопис» (XV ст.) та «Розширений огляд буддійських та небуддійських поглядів» (XVII-XVIII ст.).
Домашнє завдання.
3. Основна тема: Друга хвиля перекладів буддійських текстів з санскриту на тибетську (~ X-XIV ст.) 3.1. Сутра. Тантра. Дзоґчен. Традиційні класифікації вчень. 3.2. Три Великих вчення: магамудра, мага-аті, магамадг’ямака. Завершеність садгана-мантра-праджня. 3.3. Формування тибетського буддійського канону (XIV ст., Будон Ріенчендруб). 3.4. Традиційна герменевтика канонічних текстів: сутри остаточного змісту та ті, що потребують тлумачення; ваджра-еґзеґеза.
Домашнє завдання.
4. Основна тема: Позасектантські течії тибето-буддійської філософії (~ XIII-XIX ст.) та сучасні тренди західної буддології, популярні теорії і практики буддійської медитації (~ ХХ-ХХІ ст.) 4.1. Ґеманґ та Ріме. 4.2. Ян Вестергоф: акцент на стратегіях перекладу та інтепретацій. 4.3. Дуглас Дакворт: акцент на деконструкції. Домашнє завдання. 5. Дебати: презентації написаних есеїв (до 3 000 знаків) та їх обговорення (теми будуть запропоновані на 4-ому занятті).
Лектор: Калантарова Олена — математик, випускниця аспірантури Інституту філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України, понад 10 років мандрувала шляхами Індії, Непалу, Тибету, понад 25 років досліджувала езотеричні традиції Сходу, головуюча онлайн проекту BudLab (Буддологічна Лабораторія в Україні)