Століттями у свідомості європейців панував антропоцентричний світогляд. Людина як мірило всіх речей, людина як цар земного світу, людина як вершина еволюції. Людина знаходилась в центрі будь-якої розвідки. Вона була носієм знання, здобутого заради неї та про неї саму. Хоча чому я використовую минулий час? Так залишається і сьогодні, хоч межі європейської емпатії поступово розширюються. Якщо колись обґрунтуванням неприпустимості насилля над тваринами був його неґативний вплив на людську душу, сьогодні життя тварин (хоча б деяких з них) виявляється самоцінним.
Недоліки антропоцентричного мислення та його неґативні наслідки перераховувались не раз: т. зв. онтологічна помилка
[1] і антропоцентрична ілюзія
[2], неґативний екологічний вплив
[3], іґнорування інтересів не-людських тварин тощо. Я не прагну переконати читачів в необхідності відмовитись від антропоцентризму, в мої наміри також не входить обговорення питання про різницю (якщо вона є) між антропоцентризмом, людським шовінізмом та видовізмом (speciesism). Натомість я хотіла б дослідити як саме анімістичні епістемології можуть вплинути на європейські наукові розвідки і яким методам пізнання ми могли б навчитись у суспільств, що живуть у світі разом-з-іншими, а не прагнуть домінувати над ними. Уявімо, що якийсь представник західного світу вирішив побудувати нове не-антропоцентричне суспільство, — чим він міг би надихатись?
Вплив постлюдського — чи лякає вас це слово? — та постантропоцентричного мислення на європейське суспільство може виявитись набагато менш суттєвим, аніж нам би уявлялось. Можна припустити, що ми почали враховувати інтереси нелюдських тварин і, як наслідок, створювати спільноти, що складаються з рівноправних учасників різних видів. Відразу хочеться уточнити: які саме «ми»
[4] почали та створили? Виявляється, що це все ще ті ж самі люди (європейці), що мислять в тих самих людських категоріях (і ймовірно антропоморфізують представників інших видів). Ба більше, скоро ми виявимо, що це не випадкові люди, а люди із значним рівнем соціальної влади. Зрештою нові спільноти виявляться напрочуд схожими на старі. Наразі мені бракує підстав для змалювання нових правил взаємодії та їх наслідків у перетвореному соціумі, яке мало б менш спекулятивний характер
[5]. Натомість мені хотілося б звернути увагу на ті зміни, що стосуватимуться європейської науки.
Постлюдське може означати для європейців відмову від людського як центрального і безумовно важливого, але і відмову від людського як такого. Що як критика змалювання універсальної людини як здорового гетеросексуального білого чоловіка-європейця мусить зайти ще далі й ствердити неіснування не тільки «універсальної» людини, а й людини як такої? Існує конкретна людина (a human), але не людина взагалі (the human). Якщо «людина» є продуктом раціоналізованого «людського» мікрокосму, то це поняття доведеться відкинути. А як щодо інших узагальнень? Ніщо, крім «людського» погляду, не фундує їх існування. Можливо, від абстрактного мислення як такого — ще і як суто «людської» риси — доведеться відмовитись. Такий проєкт необовʼязково є здійсненним чи бажаним. Однак як сильно зміниться звичне нам пізнання (та чи зможе воно бути впізнаним нами теперішніми), якщо знавці свідомо обмежуватимуть використання принаймні концептуальної абстракції та категоризації? Напевно, виникнуть нові правила щодо доречності використання загальних понять та їх утворення. Наприклад, біологам доведеться пояснити, чому вони вважають доречною класифікацію Ліннея, причому зробити це виходячи не з підстав зручності її використання у людських (європейських) цілях чи зрозумілості для людини-європейця, а обґрунтувавши переваги (для кого?) називання (ким?) ось цієї дотепер невідомої (кому?) істоти «Pachygrapsus incredibilis»
[6], а не «Пилипом». Їм також доведеться відповісти на запитання, чи доречно взагалі використовувати на її позначення слова людських мов та шукати з нею контакту, якщо вона явно продемонструвала свою думку про «відкривачів», якнайшвидше накидавши від них пʼятами. Отож класифікації, що нині існують у західних суспільствах, будуть переглянуті, а кожне використання іменників та особових займенників потребуватиме додаткової рефлексії. Зміняться наші мови: збільшиться кількість вказівних займенників та нейтральних термінів, скоротиться вжиток конструкцій, які використовуються для подання визначень, частіше зустрічатимуться власні назви, а епоніми
[7] - рідше тощо. Збільшиться вага перекладу та мовотворення.
Доступні для європейського дослідника методи можуть виявитися зовсім іншими. Я припускаю, що їх в такому світі будуть запозичувати у відомих європейцям суспільств з анімістичним світоглядом
[8].