Навчання починається з того, як студент вперше переступає поріг університету, – і в нього просять (або ж не просять) пред'явити студентський квиток. Усі вже здогадались, в якому з університетів це треба робити, а в якому – ні
[1] . Дух свободи починається звідси й продовжується в тому, як студенти дізнаються про свій розклад. Студенти Шевченка йдуть фотографувати єдиний для всіх графік занять. Натомість студенти Гумбольдта заходять на електронну платформу, відкривають список запропонованих курсів і формують з нього свій індивідуальний розклад.
На філософському факультеті Шевченка першими вибраними дисциплінами були декілька предметів на другому курсі бакалаврату. Надалі кількість таких курсів трохи збільшується, але вибір як такий не відчувався. Предмети тут обираються не індивідуально, а більшістю групи. Ті студенти, що залишились у меншості, вимушено вивчають дисципліну, за яку не голосували. У Гумбольдті розклад кожен формує собі самостійно, хоча він має вкладатись в обов'язковий перелік модулів, який проходить кожен студент за період навчання. Він виглядає наступним чином:
Модуль 1: Вступ до філософії (6 LP – це кількість кредитів)
Модуль 2: Вступ до логіки (5 LP)
Модуль 3: Просунута логіка (5 LP)
Модуль 4: Письмо та арґументація (5 LP)
Модуль 5: Теоретична філософія (12 LP)
Модуль 6: Практична філософія (12 LP)
Модуль 7: Вибіркова дисципліна І (10 LP)
Модуль 8: Вибіркова дисципліна II (5 LP)
Модуль 9: Проєктна робота I (10 LP)
Бакалаврська робота (10 LP)
Кожен модуль містить різноманітні курси на вибір. Звісно, неможливо, щоб усі курси входили до одного й того ж модулю, наприклад, виключно практичної філософії. Але назви модулів сформульовані загально, тому вибір курсів в рамках кожного з них є досить широким.
Курси знаходяться на електронних платформах (Agnes HU, Moodle HU). На платформі Agnes HU створюється особистий профіль студента з його індивідуальним навчальним планом, розкладом та результатами. Подібно повинна була функціонувати платформа Triton Student в Шевченка, та я не можу згадати, щоб вона активно використовувалась студентами, принаймні мого курсу. Розклад – один для всіх, роздрукований та вивішений на стіні третього поверху в Червоному корпусі. Результати за сесію – в заліковій книжці.
Платформа Moodle HU – це місце, де викладачі створюють сторінку для свого предмета та завантажують туди всі необхідні матеріали, як-от інформацію про опис та структуру курсу, тексти, завдання. Схожою платформою в КНУ є
Система електронного навчання філософського факультету. Використовується вона зрідка: здебільшого матеріали для занять викладачі надсилають на спільну пошту групи.
Отже, електронні платформи в Гумбольдті – це обов'язковий компонент навчання, до якого всі звикли і який дозволяє створювати індивідуальну освітню траєкторію студента. Більш уніфікована програма в КНУ передбачає використання подібних платформ як допоміжних та факультативних ресурсів.